Sličnosti i razlike između domaćih propisa o prevozu robe i konvencije o ugovoru za međunarodni prevoz robe drumom (CMR)

Ugovor o međunarodnom transport robe u drumskom saobraćaju je takav ugovor kojim se prevozilac obavezuje, da uz naknadu, preveze robu iz jednog mjesta u drugo koje je na teritoriji države različite od one gdje je prevoz otpočeo.

Konvencija o ugovoru za međunarodni prevoz robe drumom (CMR) ima osnovni cilj da ujednači u što je moguće većoj mjeri propise u međunarodnom drumskom saobraćaju, a što se želi postići uvođenjem jedinstvenog tovarnog lista za prevoz robe u drumskom sobraćaju. Prema konvenciji se smatra da se propis i odredbe konvencije odnose i na sve prevoze na teritoriji jedne iste države, ako su sjedišta korisnika prevoza u raznim zemljama. U unutrašnjem pravu pitanje prevoza regulisano je odredbama Zakona o obligacionim odnosima Republike Srpske i Zakona o obligacionim odnosima Federacije BiH.

Robu u međunarodnom transportu mora pratiti prevozni dokument, međutim, i Konvencijom i unutrašnjim propisima u BiH, postojanje i punovažnost ugovora o prevozu nezavisni su od postojanja tovarnog lista i njegove tačnosti. Ono što služi kao ugovor o prevozu jeste međunarodni tovarni list koji ima oznaku CMR. On služi kao:

1. potvrda da je prevozilac preuzeo robu na prevoz i
  2. sadrži uslove pod kojima se prevoz vrši.

Pitanje odgovornosti drumskog prevozioca od izuzetnog je značaja i kao osnov odgovornosti kod kopnenog prevoza prihvaćen je princip objektivne odgovornosti. Ona je u domaćem pravu regulisana čl. 671-676. ZOO, gdje je propisano da prevozilac odgovara za:

1. gubitak ili oštećenje pošiljke,
  2. gubitak ili oštećene skupocijenih stvari,
  3. potpuni gubitak pošiljke (pored naknade štete, dužan je da vrati naknadu za prevoz),
  4. kada primalac preuzme pošiljku bez prigovora,
  5. zakašnjenje,
  6. odgovornost za pomoćnike (odgovornost za lica koja su radila na izvršenju prevoza).

Ukoliko je više prevozilaca učestvovalo u prevozu neke pošiljke, može doći do solidarne odgovornosti prevozilaca (prevozilac koji povjeri nekom drugom prevozniku – potprevoznik, postupno ili djelimično izvršenje prevoza pošiljke koju je on primio na prevoz, i dalje ostaje odgovoran za njen prevoz, ali ima pravo na naknadu od prevozioca kome je pošiljku povjerio) i podijeljene odgovornosti prevozilaca (kada je pošiljalac zaključio ugovor sa više prevoznika, svaki od tih prevoznika odgovara za svoj dio prevoza).

Kada je riječ  o CMR konvenciji, ona propisuje slične uslove za naknadu štete, s tim što propisuje određene slučajeve kada se prevozilac može i osloboditi odgovornosti, i to u slučajevima kada je šteta nastala događajima koji su bili van kontrole štetnika, a to su:

1. sporazumom stranaka upotrijebljeno je otvoreno vozilo umjesto zatvorenog ili specijalnog,
  2. ako ambalaža ne odgovara prirodi robe,
  3. ako gubitak ili oštećenje nastanu pri tovarenju,
  4. zbog prirodnih mana robe,
  5. ako su oznake nepotpune ili neispravne,
  6. kod prevoza živih životinja, ukoliko se prevoznik pridržavao uputstava.

Ukoliko se roba predata na prevoz ne isporuči u mjestu odredišta u roku od 30 dana po isteku ugovorenog roka, CMR konvencijom propisano je da će se smatrati da je roba izgubljena. Međutim, ukoliko rok nije naveden, onda će se smatrati da je roba izgubljena ako se ista ne preda primaocu ni nakon 60 dana od preuzimanja robe na prevoz. Prevozilac je dužan da plati naknadu za prekoračenje roka isporuke ali se ta naknada mora tražiti u roku od 21 dan poslije preuzimanja robe. Naknada štete plaća se prema vrijednosti robe.

Osiguranje prevoznikove odgovornosti zaključeno za međunarodni prevoz automatski pokriva i osiguranje prevoznikove odgovornosti u domaćem prevozu. Osiguranikova odgovornost u međunarodnom prevozu utvrđuje se prema odredbama Konvencije o ugovoru za međunarodni prevoz robe u drumskom saobraćaju (CMR konvencija). Dakle, osiguranjem je pokrivena šteta koju osiguranik treba da plati po osnovu prevozničke odgovornosti a u skladu sa zakonom, odnosno međunarodnom konvencijom.

Osiguranje odgovornosti vozara za robu primljenu na transport u drumskom  prevozu mogu zaključiti profesionalni prevoznici kojima je obavljanje prevoza osnovna djelatnost, prevoznici koji se u okviru druge djelatnosti bave i prevozom robe i samostalni preduzetnici koji se bave prevozom robe.

Autor teksta: Milica Crnić

e-mail: [email protected]